دانستنی ها

با کاربردهای این ماده شیمیایی بیشتر آشنا شوید

زدودن زنگ به وسیله این ماده انجام می شود

از رایج‌ترین کاربردهای اسید فسفریک می‌توان به زدودن زنگ از سطوح فلزی اشاره کرد و به عنوان یک ماده ضدزنگ به صورت مستقیم به آهن، فولاد و سایر سطوح فلزی زنگ زده عمل می‌کند برای نمونه آهنی که در اثر عوامل محیطی به رنگ  قهوه‌ای مایل به قرمز درآمده است با کمک این ماده فلز به رنگ سیاه درمی‌آید که با این روش پوشش سیاه فسفات آهن را می‌توان به راحتی پاک کرد و سطح فلز تازه زیرین را آشکار کرد.

برای حذف کامل اکسید آهن، امکان دارد که مدت زمان بیشتری باید اسید فسفریک بر روی سطح بماند توجه داشته باشید این عمل بیشتر برای مواقعی است که زنگ زدگی بیرون فلز یا آهن را سیاه کرده باشد که امکان دارد پوشش فسفات سیاه تشکیل شده مقاومت بیشتری در برابر خوردگی داشته باشد. زنگ زدا بر پایه اسید فسفرو مایعی مایل به رنگ سبز بوده که برای غوطه وری آهن مناسب است. بهتر است که بدانید زنگ زدا برای سهولت در استفاده ظاهری ژل مانند دارد.

استفاده در غذاهای آماده

اسید فسفرو به عنوان یک افزودنی مجاز برای اسیدی کردن غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود که طعمی تند یا ترش دارد و از آنجایی که به صورت انبوه استفاده می‌شود این سؤال به وجود می‌آید که آیا اسید فسفرو برای سلامتی بدن مضر است یا خیر؟ از آنجایی که اسید فسفرو مضر نیست، اغلب در صنایع غذایی و نوشیدنی استفاده می‌شود و در فرایندهای زیر کاربرد پیدا می‌کند:

به عنوان یک تنظیم‌کننده اسیدیته در پنیر، گوشت فراوری شده، مربا، میله غلات و غیره عمل می‌کند.

در نوشابه‌ها از اسید به عنوان اسیدولانت استفاده می‌شود.

استفاده در مراقبت شخصی

به طور گسترده‌ای در تولید محصولات مراقبت شخصی مختلف استفاده می‌شود. به عنوان مثال، محصولات پاک‌کننده، عطرها، محصولات حمام، اقلام مراقبت از مو، رنگ‌ها، محصولات ناخن، محصولات مراقبت از پوست و آرایش برخی از برترین کاربردهای اسید فسفرو هستند. این به تنظیم pH و فعالیت باکتری‌ها در محصولات مراقبت شخصی کمک می‌کند.

استفاده از اسید فسفریک در کشاورزی

بخش عمده‌ای از اسید فسفرو به صنایع کشاورزی اختصاص می‌یابد. تقریباً ۸۰ درصد از اسید فسفریک تولید شده در تولید کود کاربرد دارد و همچنین به عنوان طعم‌دهنده در خوراک طیور استفاده می‌شود.

استفاده در صنعت داروسازی

اسید فسفرو در صنعت داروسازی و دندان‌سازی بیشترین کاربرد را در داروسازی و دندانپزشکی، سفید کننده‌های دندان، داروهای ضد تهوع و موارد دیگر استفاده دارد. این ماده به عنوان یک عامل اسیدی در داروهای مختلف عمل می‌کند. کاربردهای دیگر عبارت‌اند از:

برای تهیه مشتقات آلبومین،  در سیمان دندان، در مایعات دهان‌شویه، از بین بردن بقایای نکروز،  برای اسیدی کردن ادرار و غیره

کاربرد اسید فسفرو در علم پزشکی

یکی از کاربردهای مهم این ماده در زمینه پزشکی و دندانپزشکی است. اسید فسفرو به عنوان یک ماده در داروهای ضد تهوع بدون نسخه استفاده می‌شود که حاوی سطوح بالایی از قند، (گلوکز و فروکتوز) است.

در دندانپزشکی، این اسید با پودر روی ترکیب می‌شود و فسفات روی را تشکیل می‌دهد که به عنوان سیمان موقت دندان استفاده می‌شود. همچنین در ارتودنسی به عنوان محلول اچینگ برای تمیز کردن و زبری سطح دندان‌ها قبل از قراردادن براکت‌ها و سایر وسایل دندانپزشکی به کار برده می‌شود.

این اسید همچنین در بسیاری از محلول‌های سفیدکننده دندان برای از بین بردن پلاک‌هایی که بر روی سطح دندان به وجود می‌آید نیز استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای اسید فسفرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به عنوان یک الکترولیت در پیل‌های سوختی اسید فسفرو استفاده می‌شود. همچنین به عنوان یک پاک‌کننده در صنعت ساخت‌وساز به کار می‌رود تا رسوبات معدنی، لکه‌های سیمانی و لکه‌های آب سخت را از بین ببرد.

علاقه‌مندان برای کمک به فرایند لحیم‌کاری از آن به عنوان شار استفاده می‌کنند، همچنین در محلول‌های pH هیدروپونیک برای کاهش pH محلول‌های غذایی

اسید فسفرو همچنین به عنوان یک الکترولیت در پولیش الکتریکی مس برای از بین بردن سوراخ‌های موجود

این اسید به عنوان تنظیم کننده pH در لوازم آرایشی و سایر محصولات مراقبت از پوست

به عنوان یک عامل اکسید کننده شیمیایی برای تولید کربن فعال

اگر اسید فسفرو با آب مقطر ترکیب شود به عنوان الکترولیت در ژنراتورهای اکسیژن هیدروژن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به موارد فوق اسید فسفرو یک اسید مهم است که کاربردهای مهمی در صنایع مختلف از متالورژی تا صنایع غذایی دارد و از برترین و مهم‌ترین مواد شیمیایی به حساب می‌آید که بشر تا کنون از آن استفاده کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.