دانستنی ها

نیترات آمونیوم چیست؟ – فروش نیترات آمونیوم

فروش نیترات آمونیوم

نیترات آمونیوم، با فرمول شیمیایی NH4NO3 ، نمکی از آمونیاک و اسید نیتریک است که به طور گسترده در کودها و مواد منفجره مورد استفاده قرار می گیرد. حاوی حدود ۵/۳۳ درصد نیتروژن است، که همه به شکل هایی قابل استفاده توسط گیاهان است این رایج ترین ماده ازت کودهای مصنوعی است نیترات آمونیوم همچنین برای اصلاح میزان منفجر شدن سایر مواد منفجره مانند نیتروگلیسیرین در به اصطلاح دینامیک آمونیاک یا به عنوان یک عامل اکسید کننده در آمونیاها، که مخلوطی از نیترات آمونیوم و آلومینیوم پودر هستند، به کار می رود.

فرمول نیترات آمونیوم

نیترات آمونیوم یک ماده کریستالی بی رنگ است و دارای نقطه ذوب ۱۶۹.۶ درجه سانتیگراد می باشد. در آب بسیار محلول است گرم کردن محلول آب نمک را به اکسید نیتروژن (گاز خنده) تجزیه می کند. از آنجا که نیترات آمونیوم جامد هنگام گرم شدن در یک فضای محدود، می تواند تجزیه مواد منفجره شود، قوانینی برای حمل و نگهداری آن وضع شده است.

تاریخچه تولید نیترات آمونیوم

کمبود ترکیبات نیتروژن با اختراع فرآیند هابر-بوش به پایان رسید. با ترکیب نیتروژن موجود در هوا با هیدروژن به دست آمده توسط اصلاح بخار از زغال سنگ یا گاز طبیعی، آمونیاک به یک ماده شیمیایی عظیم تبدیل شد. آمونیاک سپس با ترکیب آن با هوا بر روی یک کاتالیزور پلاتین داغ – در اصل سوزاندن آن – می تواند اکسیده شود و به اسید نیتریک تبدیل شود.

به این ترتیب نیترات آمونیوم (NH4NO3) ساخته می شود. آمونیاک گرم و اسید نیتریک در یک واکنش خنثی کننده ترکیب می شوند. پس از آب زدایی، نمک مذاب در یک برج اسپری کننده فرو می رود که قطرات در حال سقوط به عنوان توده هایی به اندازه قرص با عنوان قرص های استوانه ای شکل نامیده می شوند. چگالی قرص ها قابل کنترل است. ماده متراکم تر برای استفاده به عنوان کود از بین می رود، اما ماده سبک تر و متخلخل تر وارد صنعت مواد منفجره می شود. اگر برای اکثر ما این مسئله ایده جنگ و تروریسم را به ذهن یادآور می کند، فراموش نکنیم که مواد منفجره بیشتر در معدن و ساخت و ساز استفاده می شود، جایی که در معادن سنگ ها را می شکنندو پایه های ساختمان ها را آماده می کنند.

یک ویژگی جالب توجه نیترات آمونیوم این است که طبق قوانین ترمودینامیک حتی نباید وجود داشته باشد. این ترکیب حاوی نیتروژن به دو شکل است، واز یک طرف توسط اکسیژن و درطرف دیگر توسط هیدروژن احاطه شده است. به طور معمول، از آنها انتظار می رود که با هم واکنش نشان دهند، و به ترکیبات پایدار تر دی نیتروژن ، دی اکسیژن و آب تبدیل شوند. اما در نیترات آمونیوم، این فرآیند در دمای اتاق اتفاق نمی افتد. حتی اگرهمواره مراقب باشید، نیترات آمونیوم حادثه ای است که هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد.

در دهه ۱۹۲۰ ، نیترات آمونیوم تولید شده در فرایند هابر-بوش ساخته شده، و در Oppau در آلمان در یک انبار ذخیره شد. در زمستان مرطوب، رطوبت را درخود جمع کرد، فشرده شد، و سخت شد. کارگران برای تهیه سنگ های سفید برای بسته بندی، از ترکیبات یا حتی دریل های پنوماتیک استفاده می کردند. که بعد از آن آنها با استفاده از دینامیت کار را آسانتر کردند. چند صد تن نیترات آمونیوم منفجر شد. و تعداد کشته زیادی به جا گذاشت.اما خوشبختانه امروزه فرایند قرص سازی باعث می شود مواد نسبت به سخت شدن حساسیت کمتری داشته و برای کنترل بسیار ایمن تر باشند.

کاربرد نیترات آمونیوم

آمونیوم نیترات؛ منبع نیتروژن و کود شیمیایی

نیتروژن به اشکال مختلفی تولید می شود. این ماده مغذی مهم گیاه توسط گیاهان از طریق ریشه یا از استوم موجود در برگ ها و ساقه ها قابل استفاده است. منابع اضافی نیتروژن اغلب در مناطقی که منابع طبیعی کافی نیتروژن ندارند، به خاک و گیاهان اضافه می شود. یکی از اولین منابع جامد نیتروژن که در ظرفیت وسیعی تولید می شود نیترات آمونیوم است. کود نیترات آمونیوم رایج ترین کاربرد این ترکیب است، اما طبیعت بسیار فرار نیز دارد، که باعث می شود در صنایع خاصی مفید باشد. نیترات آمونیوم یک نمک کریستالی بی بو و تقریبا بی رنگ است.

استفاده از نیترات آمونیوم در باغ ها و مزارع کشاورزی در مقیاس وسیع باعث تقویت رشد گیاهان می شود و منبع نیتروژن آماده ای را برای جذب گیاهان فراهم می کند. کود نیترات آمونیوم یک ترکیب ساده برای تهیه است. هنگامی که گاز آمونیاک با اسید نیتریک واکنش نشان می دهد ایجاد می شود. واکنش شیمیایی یک شکل متمرکز از نیترات آمونیوم تولید می کند، که باعث ایجاد گرمای فوق العاده ای می شود. آمونیوم نیترات به عنوان کود، به شکل گرانول استفاده می شود و با سولفات آمونیوم ذوب می شود تا ماهیت فرار ترکیب را به حداقل برساند.

کود نیترات آمونیوم

کود نیترات آمونیوم چیست؟

نیترات آمونیوم در باغ ها با سایر ترکیبات با ثبات ساخته می شود. کود به دلیل تخلخل بودن و حلالیت آن تقریباً فوراً قابل استفاده از نیتروژن است. این ماده از طریق آمونیاک و نیترات ازت تأمین می کند. روش استاندارد استفاده از طریق پخش گرانول ها است. اینها به سرعت در آب ذوب می شوند تا نیتروژن در خاک آزاد شود.پس از پخش ترکیب، باید کاملاً آبرسانی شود. نیتروژن برای جذب سریع به سرعت از طریق خاک به ریشه های گیاه منتقل می شود. بیشترین کاربرد کود در باغ های سبزیجات و کود یونجه و مرتع به دلیل دارا بودن نیتروژن زیاد است.

کود شیمیایی

کاربرد های دیگر نیترات آمونیوم

نیترات آمونیوم علاوه بر مفید بودن به عنوان کود، در برخی از مناطق صنعتی و ساختمانی نیز به کار می رود. این ترکیب شیمیایی مواد منفجره و مفید در معدن می باشد و فعالیت های تخریب و کار معادن را آسان می کند. گرانول ها بسیار متخلخل هستند و می توانند مقادیر زیادی سوخت را جذب کنند. قرار گرفتن در معرض آتش سوزی باعث انفجار طولانی ، پایدار و بزرگ خواهد شد. در اکثر موارد، این ترکیب بسیار پایدار است و فقط در شرایط خاص می تواند به مواد منفجره تبدیل شود.

حفظ مواد غذایی نیز از دیگر کاربرد های نیترات آمونیوم می باشد.

خطرات نیترات آمونیوم

نیترات آمونیوم در شکل جامد، مذاب یا محلول پایدار است. با این وجود، به دلیل وجود آلاینده ها یا قرار گرفتن در معرض دمای زیاد (به عنوان مثال آتش یا گرمای تابشی) می تواند در برابر انفجار مقاومت کمتری داشته باشد.

موارد زیر می تواند باعث شود که نیترات آمونیوم در معرض خطر بیشتری از انفجار باشد:

  • قرار گرفتن در معرض آلاینده ها از جمله کلریدها، فلزاتی مانند کروم، مس، کبالت و نیکل، کاهش pH(افزایش اسیدیته)
  • هنگامی که نیترات آمونیوم مذاب شود (به خصوص در صورت محدود بودن) خطر انفجار افزایش می یابد.
  • در صورت تماس با مواد اکسید شده به عنوان مثال ارگانیک هایی نظیر روغن، سوخت، کاغذ، کاه یا پارچه باشد، این خطر به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

نیترات آمونیوم به دلیل عوامل زیر ممکن است منفجر شود:

  1. قرار گرفتن در معرض شوک های شدید (به عنوان مثال از امواج شوک انفجارهای اطراف)
  2. قرار گرفتن در معرض دمای بالای محصورشده (به عنوان مثال در یک لوله بسته)
  3. یک انفجار کوچک تر می تواند باعث انفجار در مقادیر بیشتر ذخیره شده در این نزدیکی شود.
  4. گرما ، آتش وسوختن نیترات آمونیوم

نیترات آمونیوم نمی سوزاند. با این وجود، در صورت وجود مواد قابل اشتعال یا قابل احتراق حتی در صورت عدم وجود اکسیژن ، میزان احتراق را پشتیبانی و افزایش می دهد. با گرم شدن، ذوب می شود ، تجزیه و آزادسازی گازهای سمی از جمله اکسیدهای ازت (NOx) و گاز آمونیاک (NH3). در صورت گرم شدن بیش از حد (مانند آتش سوزی) می تواند باعث انفجار در فضای بسته شود.

آمونیوم نیترات ؛ بمب قوی!

کاشف این ماده یک شیمیدان آمریکایی به نام آکره بود که ابتدا نیترات آمونیوم را با حدود ۶ درصد وزن سوخت دیزل ترکیب کرد. وی این مواد منفجره” آکرمیت” را نامگذاری کرد و در معادن روباز که اغلب توسط خود معدن چیان تولید می شود، شروع به استفاده کرد. به طور دقیق تر، آن را به عنوان ANFO ، روغن سوخت نیترات آمونیوم، پرمصرف ترین مواد منفجره تجاری امروزه ، شناخته شد. همراه با انواع ترکیبات آلی از جمله تری نیتروتولوئن یا (TNT) ، ANFO می تواند برای ساخت مواد منفجره نیز قابل استفاده باشد.

نمونه ای از انفجار آمونیوم نیترات را می توان در شهر بیروت در سال ۱۳۹۹ دید

ایمنی و سلامت

در صورت تماس با چشم و پوست باعث تحریک آنها می شود. در صورت بلعیدن، مقادیر زیاد باعث سوزش دستگاه گوارش می شود. با سرگیجه ، خواب آلودگی ، سردرد ، تنگی نفس ، سیانوز (تغییر رنگ کبودی پوست به دلیل کمبود اکسیژن رسانی به خون)، ضربان سریع قلب و خون رنگی شکلات قهوه ای مشخص می شود.
استنشاق آن باعث تحریک دستگاه تنفسی می شود. ممکن است باعث ایجاد متاموگلوبینمی ، سیانوز (تغییر رنگ کبودی پوست به دلیل کمبود اکسیژن خون)، تشنج ، تاکسیکاردی ، تنگی نفس و مرگ شود.

دفع نیترات آمونیوم

  • این ماده در آب بسیار محلول است و در صورت آلودگی جریان های آب، غلظت کم می تواند برای دام خطرناک باشد.
  • دفن باقی مانده نیترات آمونیوم با آب گرم و مواد آلی می تواند به یک واکنش زیرزمینی منجر شود و توصیه نمی شود.
  • ظروف خالی قبل از دفع آنها باید با آب سه بار شسته شود. مگر اینکه ظروف با همان مواد مجدداً پر شوند، ظروف باید برداشته یا کاملاً از بین برود.

 

قیمت و فروش نیترات امونیوم

نیترات آمونیوم را می‌توان از شرکت عرضه ‌کننده مواد شیمیایی، ‌شیمی تصفیه تهیه کرد. این شرکت با ارائه مواد با کیفیت و قیمت مناسب برای هموطنان عزیز و حتی ارسال به کشور های دیگر در خدمت شما می باشد.

قابل توجه است که شرکت شیمیایی تصفیه این محصول را موجود دارد و اگر خلوص دیگری مد نظر مشتری باشد این شرکت امکان تولید این ماده را دارد فقط کافی است شما عزیزان برای اطلاعات بیشتر با همکاران و کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید و به راحتی این محصول را تهیه کنید.

 

 

 

 

 منابع:

https://www.britannica.com/science/ammonium-nitrate

https://www.gardeningknowhow.com/garden-how-to/soil-fertilizers/ammonium-nitrate-fertilizer.htm

https://www.chemistryworld.com/podcasts/ammonium-nitrate/3005688.article

https://www.worksafe.qld.gov.au/injury-prevention-safety/hazardous-chemicals/specific-hazardous-chemicals/ammonium-nitrate

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.